НУШ: Порадник для вчителя

У Пораднику подано матеріал про Державний стандарт загальної початкової освіти, розкрито його концептуальні засади, охарактеризовано чинники забезпечення якості навчального процесу, прокоментовано структурні компоненти формули успіху Нової школи.

Посібник містить практичні завдання для вчителів, які допоможуть їм підготувати освітнє середовище, забезпечити різні форми інтегрованого навчання, залучати до педагогічної взаємодії родини дітей, інших партнерів, оцінити власну практику в контексті освітніх новацій, здійснювати моніторинг розвитку учнів.

Методичні настанови, алгоритми занять, інших видів діяльності конкретизовано зразками, які подано в Додатках: форма самооцінки вчителя, форма спостереження за навчальним середовищем, форма спостереження за розвитком дитини.

Практичний матеріал, за задумом упорядників, надасть перспективу його використання в умовах змін, забезпечить надійне підґрунтя для авторських пошуків, набуття власного досвіду в широкій і різноманітній практиці.

ПОСІБНИК

Видання здійснено у межах реалізації проекту «Реформування системи підготовки та професійного розвитку педагогів. Нова українська школа».

Схвалено ДНУ «Інститутом модернізації змісту освіти» для використання в загальноосвітніх навчальних закладах, які працюють в межах дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної освіти».


Про Нову українську школу — батькам першокласників

Коротке, зрозуміле, вичерпне і яскраве пояснення для батьків першокласників про Нову українську школу.

Нова українська школа — це назва реформи загальної середньої освіти, яку зараз реалізовує Міністерство освіти і науки спільно з сотнями вчителів і управлінців з освіти по всій Україні.

Нова українська школа — це освіта нових сенсів, дитиноцентризму і поваги до кожної людини.

НУШ — це цікава, практикоорієнтована, безпечна і дружня до дитини школа. А для батьків вона — відкрита, чесна і націлена на співпрацю.

Навчання в НУШ

Головна ідея Нової української школи — компетентнісне навчання.

Компетентнісне навчання

Це означає, що учні не просто набуватимуть знань, а вчитимуться використовувати їх на практиці й опановуватимуть навички.

Компетентність— це динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. Тобто формується ядро знань, на яке накладатимуться уміння, як користуватися цими знаннями, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи в професійному та приватному житті.

Для реалізації цієї ідеї розроблено нові стандарти освіти та освітні програми, зокрема:
- Державний стандарт початкової освіти
- Типові освітні програми.

Робота в команді

Передбачити, у якому світі житимуть наші діти, складно, адже він швидко змінюється. Проте упевнено можна сказати, що в майбутньому потрібно буде вміти працювати в команді і співпрацювати.

Тому значну частину навчального часу в НУШ присвячено роботі в групі. Причому школярі не просто разом розв’язуватимуть, наприклад, математичні приклади, а робитимуть проекти і спільно шукатимуть рішення проблем.

Дослідження і вміння вчитися

Уміння вчитися — це ще одна навичка, яка стане в пригоді.

У швидкозмінному світі потрібно не відставати, а отже — уміти самостійно навчатися. Саме тому навчання в НУШ побудоване на дослідженнях: дитина самостійно шукатиме відповіді на запитання, осмислюватиме вивчене, а вчитель допомагатиме їй у цьому.

Тому в НУШ діти часто навчатимуться, граючись. Діти опановуватимуть той самий навчальний матеріал, але в інший спосіб. А вчителю не потрібно буде більшість часу розповідати щось класу, стоячи біля дошки. Через гру (тобто моделювання ситуацій із додаванням руху, гумору й творчих завдань) учні зможуть дізнатись набагато більше.

Емоційний інтелект і вміння спілкуватися

Людина з розвиненим емоційним інтелектом розуміє власні емоції, керує ними й дослухається до відчуттів інших. Навчання цьому — одне з важливих завдань нової школи.

Дітям пропонуватимуть:
- висловлювати свої почуття і думки
- слухати один одного
- не робити іншим людям того, що їм неприємно тощо.

Цьому навчатимуть під час ранкового кола — щоденної зустрічі, коли діти обговорюватимуть свій емоційний стан, власні думки, актуальні питання класного і шкільного життя, або ж просто говоритимуть на цікаві їм теми.

Інтегроване навчання

У реальному світі немає мононаукових процесів — кожен пов’язаний з різними науками.

Аби діти розуміли взаємозв’язки й мали цілісну картинку світу, у початковій школі запропоновано інтегрувати (об’єднувати) предмети.

Наприклад, рослини вивчатимуть не лише з точки зору ботаніки , а й додаватимуть до цієї теми знання з географії, екології, математики, хімії, мови й літератури.

Оцінювання в НУШ

Спонукальне, а не каральне оцінювання. Тобто вчитель за допомогою оцінки:
- фіксує, на якому рівні перебуває дитина
- показує ціль, до якої має прямувати дитина.

Тому в першому і другому класах не буде балів — замість них запропоноване вербальне оцінювання. Мета — оцінити поступ кожної дитини, а не її відповідність певному еталону.

Кожна дитина:
- отримуватиме винагороду за свої старання, розуміючи, що робить успіхи
- матиме портфоліо особистих досягнень — добірку всіх поробок і творів, які вона виконувала на уроках

Право на помилку

Помилка — це складова пізнання й дослідження.

Тому в НУШ не каратимуть за помилки, а спонукатимуть дитину самостійно їх виправити.

Відсутність страху помилки — запорука того, що дитина залишатиметься вмотивованою, навіть якщо їй щось не вдаватиметься.

Нове освітнє середовище НУШ

На нове освітнє середовище виділено спеціальну субвенцію.

Серед обладнання класів:
- парти-трансформери, які можна легко пересунути
- для роботи в групах нова навчальна техніка та розвивальні ігри.

Традиційні «класні куточки» на стінах класів мають замінити, наприклад: поробки, виконані спільно з дітьми матеріали, що спонукають дитину до роздумів — цікаві запитання, головоломки тощо.

Разом з паперовими підручниками учні отримають електронні — тож не доведеться носити важкі книжки.

Інклюзивне навчання

НУШ — це школа, доступна для всіх.

Тому двері всіх шкіл розкриваються перед дітьми з особливими освітніми потребами. Чимало цих дітей почнуть навчання у звичайних класах та разом з усіма вчитимуться читати, писати, дружити й працювати в команді. Аби допомогти вчителеві, у таких класах працюватимуть асистенти.

Новий учитель

Учитель перестав бути єдиним джерелом знань, а отже він опановує нову роль: з ретранслятора має перетворитися на помічника, ментора дитини, який супроводжує її у процесі пізнання й досліджує світ разом із нею.

Учитель і дитина — це партнери, тому рішення щодо роботи на уроці вони приймають спільно. Своїм запитанням дитина може спрямувати урок, а правила поведінки в школі та за її межами вчителі й учні випрацьовуватимуть разом.

Педагогіка партнерства

Батьки разом з учителями та адміністрацією школи мають спільну мету — щаслива і успішна дитина. Тому стосунки між цими трьома категоріями побудовані насамперед на співпраці, взаєморозумінні й бажанні разом іти до мети.

У НУШ відмовляються від традиції публічного обговорення успішності учнів на батьківських зборах. Навчальні результати — тема індивідуальних консультацій з батьками, а на загальних зборах розглядають важливі для класу і школи питання.

Нова українська школа працюватиме прозоро — тому:
- щорічно публікує звіти про отримані та використані кошти
- дослухається до думки батьків і завжди прагне працювати з ними спільно
- не має права примусово збирати гроші з батьків.

Рекомендації батькам майбутніх першокласників

Пам'ятка. Що повинен знати майбутній першокласник


Розподіл коштів НУШ

Кiлькiсть переглядiв: 1093

Фотогалерея

СЗШ №30

79059, Львів, вул.Гетьмана Мазепи, 31, тел./факс (032)294-28-30

e-mail: School_30@ukr.net

Дата останньої зміни 20 Березня 2024

Цей сайт безкоштовний!